گذشت از خون پلیس جوان در شب یلدا | این مرد پای چوبه دار بخشیده شد

قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم پس از گذشت اولیای دم گفت‌: این محکوم در شرف اجرای حکم بود که با تلاش‌های صورت گرفته رضایت اولیای دم جلب شد.
گذشت از خون پلیس جوان در شب یلدا | این مرد پای چوبه دار بخشیده شد
کد خبر : ۵۲۳۲۷

مرد زندانی که به دلیل شهادت مأمور پلیس در یک قدمی چوبه‌دار قرار داشت، با تلاش تیم صلح‌ و سازش دادگستری هرمزگان و رضایت اولیای‌دم مقتول از مجازات‌ قصاص رها شد.

درآخرین روز‌های بهار ۱۳۹۵ مامور جوان پلیس سوار بر موتورسیکلت درحال گشت‌زنی در یکی از بخش‌های شهرستان رودان استان هرمزگان بود که سناریویی هولناک رقم خورد. مردی با کمین در مسیر مامور پلیس به سمت او شلیک کرد و از محل گریخت. بر اثر این تیراندازی، مامور پلیس از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. تلاش پزشکان برای نجات جان او آغاز شد، اما به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

در ادامه پیکر مامور ۲۴ ساله به زادگاهش در شهرستان منوجان منتقل و تشییع شد. با توجه به حساسیت پرونده، تحقیقات پلیسی آغاز و ۲۰ روز بعد هویت مرد تیرانداز که از اراذل و اوباش شهر بود شناسایی و وی دستگیر شد و در تحقیقات گفت: توسط اشراری که با مامور پلیس به دلیل جدیت در کارش و برخورد با مجرمان اختلاف داشتند اجیر شده بودم تا مامور پلیس را به قتل برسانم. پس با تهیه اسلحه ساچمه‌زنی در مسیر گشت‌زنی او کمین و به سمتش شلیک کردم.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک هرمزگان ارسال شد و در جلسه رسیدگی به این پرونده اولیای دم برای مرد تیرانداز درخواست قصاص کردند. متهم و وکیلش هم به دفاع پرداختند و در پایان قضات دادگاه حکم به قصاص قاتل دادند. با اعتراض قاتل به این حکم، پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارسال و در آنجا حکم قصاص مهر تایید خورد. با گذشت هفت سال از این جنایت، پرونده در مرحله اجرای حکم قرار گرفت تا قاتل پای چوبه دار برود. از آنجا که در این مدت مرد اعدامی در زندان نشان داده بود از این کار پشیمان بوده و برای اصلاح رفتارش تلاش کرده بود، تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد.

الهام پوردهقان، قاضی دادگستری و سرپرست اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در این باره به جام‌جم گفت: «در‌حالی که پرونده در مرحله اجرا قرار داشت، تلاش‌ها برای صلح و سازش در این پرونده آغاز شد. در شب یلدا همراه تیم صلح و سازش به خانه این شهید رفتیم و با اولیای دم برای بخشش صحبت کردیم که آن‌ها به تکریم پویش «به حرمت حضرت زهرا (س) می‌بخشم» از خونخواهی گذشت کردند و قاتل را بخشیدند.» وی افزود: «در شب یلدا هم پنج محکوم مالی که محکومیت ۱۰۰میلیون تومانی داشتند هم با کمک خیرین آزاد شدند.»

قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم پس از گذشت اولیای دم گفت‌: «این محکوم در شرف اجرای حکم بود که با تلاش‌های صورت گرفته رضایت اولیای دم جلب شد. چشم‌پوشی اولیای دم از حق قانونی خویش و اعلام بخشش، اقدامی در خور تحسین و موجب خشنودی خداوند متعال و در تاسی از سیره اهل بیت است.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر